lørdag 30. november 2013

Lynet Mcqueen-lue

Så et bilde av en lue med vei og biler på, ett eller annet sted på nettet. Syns den var så tøff, at jeg bare måtte lage en med Lynet Mcqueen på. Siden jeg ikke er så veldig glad i  å sy maskesting, bestilte jeg fiks ferdig sypåmerke fra ebay

Luen strikket jeg slik (str. ca. 4 år): 

Du trenger ca 1 halvt nøste sort, en rest hvitt, 1 halvt nøste rødt. Jeg har brukt Gjestdal superwash sport.

Legg opp 100 m med sort garn på pinne 3.0 og strikk vrangbord 2 r 2 vr 3 cm. Bytt til pinne 3.5 og rødt garn, strikk 8 omg glattstrikk, skift til sort og hvitt garn, strikk sjakkrutemønster 2 omg 2 hvit 2 sort, 2 omg 2 sort 2 hvit, deretter 8 omg sort, fell samtidig i 2 omg 1 maske i begynnelsen, og 1 maske midt i arbeidet (=98 m). Neste omg strikk 4 hvit, 3 sort ut omg. Strikk 8 omg sort, fell på samme måte i siste omg (=96m), strikk sjakkrutemønster. Skift til rødt og fortsett med glattstrikk. Når arb måler 14 cm settes det 7 merker med 13m (2 ganger) og 14 m mellomrom. På neste omg felles det 1 m etter alle merkene ved å strikke 2 r sammen. Gjenta fellingene på hver 2 omg 4 ganger, deretter på hver omg 7 ganger. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende maskene, snurp sammen og fest trådene. Luen måler ca 19 cm i høyden.

Måtte ut å teste den i snøen..







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

I julegryteklutmodus...

Her produseres det til husflidslagets julemesse. Må jo ha litt nytt å by på, er jo litt moro å ha noe som ikke alle andre har 😊 Planen v...