fredag 13. desember 2013

Hjerter til vinduet

Har laget meg litt ny julepynt av restegarn, sveisetråd og gamle smykker. Redesign på sitt beste! :-) Disse er både enkle og moro å lage. Du behøver ikke bruke sveisetråd, kan fint bruke annen ståltråd, blomstertråd, eller hva du måtte ha for hånden. Mine er ca 15-20 cm lange.


Dette brukte jeg:
 sølvgarn av ukjent merke kjøpt for evigheter siden, hvitt garn passende til krok nr 3,0 og  aluminium sveisetråd fra verkstedet... 

Formet tråden til 2 hjerter

Heklet fastmasker rundt hele, startet nede i spissen og heklet til det ble 
passe tett og fint, og tok sammen med kj.maske i spissen.

Heklet så en omg. med 5 luftmasker, hoppet over 2 fm, 1 kj.m i 3 fm (brukte kj.m for å få en finere lm.omg.), rundt hele. Passet på å få en bue rett over midten, samt en bue i spissen på hjertet.


Til slutt heklet jeg en omg med picoter. Start midt i buen oppe på hjertet, hekle 4 lm, stikk nålen i 3 lm fra nålen og dra tråden gjennom (kj.maske) hekle 2 lm, fest med kj.maske i neste lmbue. Fortsett på samme måte rundt hele hjertet, men hekle 2 picoter i spissen på hjertet. Når du er kommet helt rundt, hekle en snor av lm i ønsket lengde, lag en passe stor ring på enden av snora, slik at du får en opphengsring, og heng eventuelt en pynt inne i hjertet. Jeg har brukt anheng fra noen gamle H&M smykker :)

Ferdige hjerter. Syns de ble riktig så dekorative jeg da :D


7 kommentarer:

  1. Flott forklaring og søte hjerte.Det enkle er oftast det finaste :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, ikke sant, ble i alle fall godt fornøyd med disse selv :)

      Slett
    2. Sååå enkelt og sååå nydelig :) må prøve dette .. ;)

      Slett
  2. Fine! Disse vil jeg også hekle :) Hvordan gjør du det i bunnen av hjertet? For å skjule ståltråden du har tvinnet..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg fester tråden godt rundt, slik at det holder godt sammen, så klipper jeg tråden litt kortere etterpå :)

      Slett

I'm in løv....

Var å besøkte mamma på sykehjemmet litt tidligere i høst, og da kom hun med ønske om nye nattsokker, da de hun hadde var helt utslitte.  ...