søndag 30. mars 2014

Egg og kylling til påske :)

Har holdt på med en strikket kjole til barnebarnet i det siste, og måtte ha noe småpusk å pusle med etter at den ble felt av pinnene, så da ble det litt påskepyntproduksjon :) 

Følger ei dame på instagram som hekler veldig mye fint, og her om dagen så jeg et påskeegg hun hadde laga. Fikk link til FREMGANGSMÅTEN hos henne, 
så i dag har jeg pusla i hop et. 
Utrolig mye pirk med noe så lite, men så blir jo resultatet ikke så verst heller da :D
Påskeliljen fikk jeg oppskrift på fra samme dame, oppskriften er fra svensk en bok med heklet blomster i (som jeg dessverre ikke vet navnet på...). 

Slik ble mitt egg

Så en morsom påskekylling på heklesiden på facebook,
som jeg måtte prøve meg på. Ser mer ut som et havari hele kyllingen... :D

Den har jeg heklet ved å hekle 6fm i en magisk ring, Neste omg heklet jeg 2 fm i hver maske, deretter økte jeg ved å hekle 1 fm i første maske, 2 fm i neste ut omg.  Neste omg 1 fm i de 2 første fm, 2 fm i neste ut ogm, fortsett slik med 1 fm mer mellom hver økning, til du har ønsket str på kroppen. Hekle hode ved å hekle frem og tilbake i maskene mellom 2 økninger, snu med 1 lm og hopp over første fm (for å få hodefasong...). Hekle til slutt 1 omg rundt hele kyllingen, husk å øke, ellers bretter kanten seg. Nebbet heklet jeg med 1 fm, kammen 3 fm, og beina heklet jeg 4 lm 1 fm i 2 lm fra nålen, 1 fm i de 2 neste lm. Øye lagde jeg av en ende turkis bomullsgarn...

En litt molefonken kylling på tur blant årets gåsunger..

4 kommentarer:

I julegryteklutmodus...

Her produseres det til husflidslagets julemesse. Må jo ha litt nytt å by på, er jo litt moro å ha noe som ikke alle andre har 😊 Planen v...