lørdag 8. mars 2014

Heklet lue til barn

Luen er heklet i Mor Aase ull/bomull (55% merinoull/45% bomull),
 i fargene rosa 4823 og hvit 1002. Heklekrok 4,0 og enkel tråd.

Lag en ring (magisk ring), og hekle 8 halvstaver (første hst = 2lm på alle omg.), stram til tråden og ta sammen med 1 kj. 
2 omg: Hekle 2 hst i hver hst = 16 hst
3 omg: Hekle 1 hst i først hst, 2 hst i neste hst, fortsett slik ut omg (24 hst)
4 omg: Hekle 1 hst i de 2 første hst, 2 hst i nest, fortsett slik ut omg (32 hst)
5 omg: Hekle i 1 hst i de 3 første hst, 2 hst i neste hst, fortsett slik ut omg (40 hst)
Fortsett å hekle på samme måte til du har 80 hst/ eller til ønsket størrelse.
Hekle videre uten økninger til luen måler ca 20-23 cm, 
eller så lang du vil ha den (baggy eller kort lue).
Bytt til hvitt garn, og hekle 2 omg fm.
Avslutt med bølgekant: hopp over de 2 første fm, hekle 5 st i den neste, hopp over 2 fm, hekle 1 fm i den neste, hopp over 2 fm, 5 st i den neste, hopp over 2 fm, i fm i den neste, fortsett på samme måte ut omg, ta sammen med 1 kj. Kutt og fest tråden. 

NB! du må justere ved å hoppe over bare 1 fm 2 ganger, 
for at det skal stemme på slutten av omg.

Kjøpte noen Hello Kitty sypåmerker på ebay, og fant et jeg kunne bruke på luen :D

9 kommentarer:

  1. Hei Flott lue, men er den heklet med dobbelt garn?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Den er heklet med enkelt garn :)

      Slett
  2. Kjempefin hue du har hekla ��

    SvarSlett
  3. hvilken størrelse er det på denne luen...skal hekle til 2 ettåringer..:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne passer fra 4 år og oppover :) Men om du øker til feks 64 eller 72 masker, vil den jo bli mye mindre, så det lar seg lett gjøre å tilpasse til mindre barn. Du vil jo se størrelsen når du har heklet noen omg uten økninger, blir den for stor/liten regulerer du dette med å kutte en omg med økninger, eller øke en omg ekstra. Du må også lage den et par cm kortere vil jeg tro :)

      Slett

I julegryteklutmodus...

Her produseres det til husflidslagets julemesse. Må jo ha litt nytt å by på, er jo litt moro å ha noe som ikke alle andre har 😊 Planen v...