lørdag 8. mars 2014

Heklet sminkepung

Fant en pose med diverse bomullsgarnrester (mandarin petit), og tenkte at det ville jeg
 prøve å lage en sminkepung av. 

Startet med å hekle 21 lm, deretter heklet jeg 20 fm (startet i 2 lm fra kroken),
 heklet videre 2 fm på enden og fortsatte på motsatt side med 20 fm.
 Avlsuttet med  2 fm på enden og tok sammen med en kj i først fm. 
2 omg startet jeg med 1 lm, og heklet 1 fm i hver av de neste 20 fm,
 i de 2 neste heklet jeg 2 fm i hver av fm, 20 fm i de neste,
 2 fm i hver av de 2 neste fm, tok sammen med 1 kj i første fm.
 3 omg som andre omg, men i hjørnet heklet jeg 2 fm i først av de 4, 
1 fm i hver av de 2 neste, deretter 2 fm i den siste,
 fortsett med fm til neste hjørne, og hekle dette på samme måte. 
Videre heklet jeg på neste omg  2lm (=første halvstav)
 deretter1 hst (halvstav) i hver fm ut omg, ta sammen med 1 kj. 
Skift farge og hekle neste omg på samme måte, 
skift farge, og hekle neste omg på samme måte.
 Fortsett å hekle på denne måten til ønsket lengde. 
Jeg lagde 5 striper av hver farge, da ble det akkurat nok til å
 avslutte med 4 omg fm samme farge som bunnen. 

Jeg pleier å hekle fast trådene underveis, 
og kutter heller ikke mellom hver omgang,
 slik at når pungen er ferdigheklet, er det kun en tråd igjen å feste. 

Sy i glidelås, og pungen er ferdig :D

Ønsker du en større pung, justerer du dette ved å hekle lm til ønsket lengde.




4 kommentarer:

  1. Super fin, og enkel. Trenger ikke å gjøre det vanskelig ;) flink du e, å super blogg ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Ikke sant, det enkle er ofte vel så flott :)

      Slett

Hjertevarmt sjal...

Et sjal med hjerter til å varme seg med utover høsten og vinteren.  Mitt sjal er strikket  Kauni  effektgarn farge EU, men man kan fint st...