fredag 9. mai 2014

Heklet rundt skjerf...

Min guddatter som bor i Bergen p.t, spurte meg for en tid tilbake om jeg kunne hekle et rundt skjerf til henne, og det var jo klart jeg kunne :)
Hyggelig når ungdommen vil ha hjemmelaget heklet skjerf, så da var ikke jeg så veldig tungbedt akkurat :D
Så da noen "bestillingsverk" og annet pusk var ferdig, satte jeg i gang med prosjekt rundt skjerf. Hadde ingen oppskrift, kun et bilde av ett hun hadde sett på nettet et sted. Ble nå ikke helt som på bildet, lagde min egen variant og håper hun blir happy med det :)

skjerfet kan brukes som hette...

...eller som hals... 
 Har lenge ventet på at været skulle være med meg, slik at jeg kunne
ta bilder av skjerfet ute. 
Etter regn og snø kommer sol, men dessverre ikke nok til å 
gjøre en blek modell solbrun og fin....



Skjerfet er heklet i Peru alpaca light på krok 4.0.
Jeg startet med å hekle 1,5 meter med lm tok sammen til en ring, og heklet 1 st i hver lm ut omg. tok sammen med 1 kj.m og snudde arbeidet (dette gjorde jeg hver omg for å få en jevn skjøt, samtidig som skjerfet blir likt på begge sider) og heklet 1 st i hver st ut omg. (første st=3lm). 
3 omg heklet jeg 3st i første st, hoppet over 2 st, 3 st i neste st ut omg. 
4 omg 3 st sammen (1 st i hver st, dra gjennom siste løkke på hver st samtidig), 2 lm, 3 st sammen ut omg.
5 omg 1 st i st.gruppen, 2 st om de 2 lm ut omg.
6-9 omg 1 fm i hver m.
10 omg 1 st i hver m
11-12 omg som omg 3 og 4
13-15 omg 1 st i hver m
16-17 omg som omg 3 og 4
18-20 omg 1 st i hver m
21-22 omg som omg 3 og 4
23 omg som omg 5
24-27 omg 1 fm i hver m
28 omg 1 st i hver m
29-30 omg som omg 3 og 4
31-32 omg 1 st i hver m
Hekle til slutt en kant med picotmasker slik 1fm i første m, 4 lm 1 kjm i 1lm, hopp over 2 st 1 fm i neste ut omg. Hekle deretter picotmasker rundt oppleggskanten.



2 kommentarer:

  1. Smukt! Tak fordi du lægger opskrift ud. Hvor meget garn brugte du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, bare hyggelig å dele :) Dette er et ganske drøyt garn, så jeg brukte bare litt over 3 nøster på det :) (175 meter på 50 gr...)

      Slett

Hjertevarmt sjal...

Et sjal med hjerter til å varme seg med utover høsten og vinteren.  Mitt sjal er strikket  Kauni  effektgarn farge EU, men man kan fint st...