mandag 18. august 2014

Feriesyssel..

Når man bor litt ute i periferien, er det greit å ha et håndarbeid når man skal inn til fastlandet med ferja :) Og spesielt om man i tillegg skal på en litt lengre biltur... Her starter vi med en ferjetur på 1,5 time før vi kan ta til med kjøreturen, så da skjønner man jo at håndarbeid er et greit syssel å ha med på tur :D
Ikke akkurat småtteri jeg tok med, men gikk helt fint å hekle matte både på ferja og i bilen :D 
Ble litt krise på siste omgang!! Hadde en halv omg. igjen, da jeg oppdaga at jeg satt bare med en liten trådstump igjen, så her måtte det brått justeringer til i oppskriften :O Måtte lage dblst i stedet for 3dblst, og picotene ble heklet med kjm i stedet for fm. Men hvem ser vel det? :D 
Garnet jeg har brukt, er tube cotton fra Iceyarns, og det gikk med ca 10,5 nøster, på krok 6.0. 
Oppskriften jeg har brukt, er en kopi fra bestemors hekleoppskriftlager som jeg fikk av henne en gang tidlig på 1990-tallet...
Heklet først en matte jeg trodde kom til å bli stor nok, men syns den ble litt stusselig... Fant derfor en mønster der duken skulle bli ca 10 cm større enn den første, men kunne fint brukt ett som hadde vært ca 5 cm større... Denne matten ble hele Ø 106cm, så den dekker nesten hele gulvet på det lille badet vårt.
Alle gode ting er 3, så kanskje jeg må kjøpe mer garn..

Slik ble matten


2 kommentarer:

  1. Jeg holder på med små duker, samme type gamle mønster. Jeg syns det ser stilig ut med ei stor matte. Jeg skal prøve det, barejeg finner ut hvilken garntype jeg skal bruke :-) ønsker deg en fortsatt fin dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Morsomt å hekle matter etter slike mønstre :) Garnet er ganske greit også, så tenker det fint kan brukes til større matter også. Men vil man ha en tykkere matte, må man nok sikkert gå for enten spaghettigarn, eller dette http://www.iceyarns.com/upcycled-fabric-pink-shades-fnt2-34223 :) Ha en fortsatt fin dag du også :)

      Slett

Hjertevarmt sjal...

Et sjal med hjerter til å varme seg med utover høsten og vinteren.  Mitt sjal er strikket  Kauni  effektgarn farge EU, men man kan fint st...