fredag 20. mars 2015

Pjonet votter

For noen år siden prøvde jeg meg på pjoning, det ble med den ene gangen av en eller annen merkelig grunn... 
Så her om dagen bestemte jeg meg for å prøve på nytt. 
Pjoning viser seg å egentlig være en ganske så enkel tekninkk, mye enklere enn det høres ut for. Bare ordet "pjoning" får det til å høres kjempevanskelig ut. Har man heklet bare bitte litt, får man også til å pjone, ja selv uten å ha heklet kan man få det til :)
Det er jo egentlig bare kjedemasker, og mønsteret kommer jo frem alt etter om man pjoner i fremre eller bakre maskeledd.
På youtube finner man også en video med et pjoning grunnkurs som man kan øve seg etter om man ikke er så veldig erfaren i hekleteknikker.

Tanken bak mine votter var at jeg skulle tove dem, men de ble på langt nær så store som jeg hadde trodd de ville bli, så da fikk de kun en vask i maskinen på kaldt ullprogram.
Jeg har brukt Safir fra Sparkjøp, og heklekrok nr 5,5.

Vottene lagde jeg på følgende måte:

Legg opp 36 lm (NB!! Pass på å ikke stramme underveis, det skal pjonest løst), ta sammen til en ring og pjon i bakre maskeledd totalt 6 omg. Pjon videre i fremre maskeledd til arbeidet måler ca 7 cm, øk 1m i første maske ved å pjone både i fremre og bakre maskeledd, pjon 3 m, øk 1 maske til, fortsett ut omg uten flere økninger. Neste omg pjonest uten økning. Sett merke ved den første økningen, slik at alle økninger kommer overfor hverandre. Neste omg, øk i første maske, pjon 5 masker, øk i neste, pjon ut omg uten flere økninger. Pjon 2 omg til uten økning. Neste omg, øk i første maske, pjon 7 masker, øk i neste maske. Fortsett å pjon i bakre maskeledd til arb måler ca 15 cm (prøv på hånden, slik at du får riktig lengde til din hånd), hekle 6 lm, hopp over 8 m, fortsett å pjon rundt til votten er så lang at den dekker tuppen på lillefingeren. Fell ved å pjone 2 m sammen, 3 m mellom, 2m sammen, ut omg, pjon en omg uten felling, fel på neste omg med 2 m mellom, 1 omg uten felling, neste omgang 1 maske mellom hver felling, 1 omg uten felling, fell 2 og 2 m sammen ut omg, 1 omg uten felling, kutt tråden og fest.

Tommel: pjon i alle maskene rundt tommelåpningen til arbeidet måler ca 5,5 cm. Fell som på votten, der første omg med felling blir med 2-3 masker mellom hver felling, 1 omg uten felling, neste fell 2 og 2 sammen ut omg, 1 omg uten felling, kutt og fest tråden.

Lag en vott til på samme måte. Du behøver ikke tenke på om det blir høyre eller venstre vott, den passer på begge hendene uansett :)

Håper dette var en forståelig forklaring på pjonet votter :)

Lykke til

Her soler vottene seg i glansen av solformørkelsen :) 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

I'm in løv....

Var å besøkte mamma på sykehjemmet litt tidligere i høst, og da kom hun med ønske om nye nattsokker, da de hun hadde var helt utslitte.  ...