tirsdag 8. desember 2015

Restegarnsvotter...

Når man strikker, har det jo en viss tendens til å opparbeide seg litt restegarn (pussig nok..). Jeg for min del har masse små nøster av kauni garn liggende, etter tidligere votte- og sjalprosjekt. Har lenge surret med tanken om å lage noe av dem, men det har liksom ikke blitt noe av, før nå... Mistenker at årsaken ligger i at det egentlig er mye vanskeligere å sette sammen et mønster hvor man skal bruke mange ulike rester, enn et mønster med 2 farger. Har i alle fall brukt mye mer tid på dette, enn på noe annet mønster jeg har lagd :)

Jeg har begynt på mønsteret flere ganger, for så å måtte legge det til side, ta det frem, endre, legge til side, og etter et par måneder, ferdige votter!

Jeg har brukt naturfarget i bunnen, men man kan fint bruke akkurat den fargen man vil, så lenge mønsterfargene kommer frem. Poenget her, er jo at man skal bruke de resten man har. Eneste som er viktig, er at garnet ikke er for tykt, og at man kan tove det. 
Som alternativ, kan man bruke Smart eller lignende, og gå ned en pinnestørrelse, og ikke tove dem.
Jeg valgte å strikke tommelen med dobbelt garn, slik at den skulle bli litt varmere, og tettere. 

Det grønne garnet jeg har brukt, er fra et flerfarget nøste som jeg fikk prøver av da jeg satte sammen Lurøymysteriet, og fargerapporten rakk mer enn nok til ett par votter. Ble endatil noe igjen før fargeskift i nøstet. 
Det blålilla garnet er rester etter Stemorsblomst-votten
Det oransje er jeg usikker på hva er... Fikk en gang en goodiebag på et strikketreff, og i den lå det ei lita oransje hespe. Ren ull var det i alle fall, og det tova likt med resten. 
Det gule og rødoransje er også rester etter Lurøymysteriet. Fikk jo brukt litt av restene mine, men det er myyyye igjen!! Kauni er jo så drøyt, minker jo nesten ikke på nøstene...
Et par slike votter veier jo bare rundt 65 gram, så det blir jo ikke så stort innhugg i restehaugen :D


Oppskriften på disse finner du her (ravelry.com). 


Har vist garn til flere par...

Ferdige votter. Prototypen... :D

Det endelige resultatet :) 
En liten glad fargeklatt i mørketiden!




4 kommentarer:

  1. Dette var veldig fin bruk av restegarn! Fargene harmonerer så fint sammen, så det virker ikke som et resteprosjekt... Vottene ble veldig fine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har mange små nøster med kauni i ulike farger, veldig morsomt å sette sammen fargene. Men tanken bak disse, er jo at man skal bruke det man har, slik blir jo vottene veldig unike :)

      Slett

Hjertevarmt sjal...

Et sjal med hjerter til å varme seg med utover høsten og vinteren.  Mitt sjal er strikket  Kauni  effektgarn farge EU, men man kan fint st...