lørdag 4. mars 2017

Isipisi lettstrikka lue...

Rett og vrang er vanligvis ganske så kjedelig å strikke, men dette mønsteret var morsomt og lettstrikka, rett og slett "isipisi".
Denne er strikket i KNIT ME merino. Et nydelig mykt garn! Brukte ca 1,5 nøste, så om garnet koster noen kroner, blir det likevel en grei pris for en lue :) 


Sofia poserer i den nye Isipisi-luen

Mønsteret går over 6 masker, så man kan enkelt regulere størrelsen med +/- 6 masker. 
Vrangborden går over 4 masker, så om det ikke går opp i masketall i forhold til det du bruker på luen, øk 2 masker i første omg etter vrangborden. Oppskrift på lue får du her:


Isipisi lue

Garn passende til rundpinne 3,5 40 cm.

Legg opp 120 masker, strikk 10 omg 2r, 2vr.
Strikk videre mønster på denne måten:
1-4 omg: *2vr, 4r* gjenta *-* ut omg.
5-8 omg: 2r *2vr, 4r*, gjenta *-* ut omg.
9-12 omg: *4r, 2vr* gjenta *-* ut omg.
Gjenta disse 12 omg til ønsket lengde på luen.
Felling: strikk 2r sammen, 2 r sammen, 2vr, gjenta ut omg.
Neste omg: 2r, 2vr ut omg.
Strikk 2r sammen, 2vr, gjenta ut omg.
Neste omg: 1r, 2vr ut omg.
Strikk 2r sammen ut omg., kutt tråden og dra gjennom maskene. Snurp godt sammen og fest trådene godt.
Lykke til :) 

PS! Jeg er blitt gjort oppmerksom på at det finnes en gratis oppskrift på Vennelue på Knit Me sin facebookside, der det er brukt samme mønsterstruktur. Denne har ikke jeg sett før, så denne luen er ikke en kopi av Vennelue. Min lue er laget ut fra denne OPPSKRIFTEN, som er en engelsk forklaring på mønsterstrukturen, og ikke en komplett oppskrift. DS


 Mønsteret på nært hold

2 kommentarer:

  1. Nydelig lua og så hyggelig blå fargen. Jeg liker mønstert.
    Tusen takk for oppskriften. Jeg har i gang mangen. Kanskje
    etterpå? I alle fall tusen takk.
    Ha riktig god uke. Hilsen fra Viola

    SvarSlett

I julegryteklutmodus...

Her produseres det til husflidslagets julemesse. Må jo ha litt nytt å by på, er jo litt moro å ha noe som ikke alle andre har 😊 Planen v...